RC: Illuminae


Název v originále: Illuminae
Autor: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Překladatel: Richard Podaný
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání v ČR: 2016
Goodreads: 4,32
Databáze knih: 91 %
Počet stran: 599

Anotace: Dramatický příběh o přežití, ztrátě domova a bezmoci doprovází mimořádně originální grafické zpracování dokumentů, e-mailů, vojenských zpráv a novinových článků.

Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

Série: Jedná se o trilogii s názvem Akta Illuminae. Druhý díl - Gemina vyjde v létě tohoto roku. V roce 2018 bude třetí díl - Obsidio publikován v originále, tak nevím, kdy vyjde u nás.

Obálka: Toto nejde vyjádřit slovně, já ji fakt žeru! Přebal není z toho snadno zničitelného papíru, ale z tenkého plastu, jakoby zalaminovaný. A pod ní se skrývá další nádhera plná úryvků z knihy. A ty dvě na sebe pasují jako poklička na hrnec. Nebudu předbíhat, ale jelikož mám radši modrou než červenou, obálka Geminy se mi snad líbí ještě víc.

Hodnocení: Už začínám chápat ty lidi, kterým nešlo knihu slovy rozumně popsat.
Anotace nám toho spoustu zatají a naopak zase odkrývá vlastně děj celé knihy. Já vám to trošku přiblížím, ale nechci vám toho říct moc, svět byste si měli objevit postupně sami.
Kady a Ezra se rozejdou. Brzy ale začnou taková jatka, že je to zase svede k sobě. Ezra se dostane na největší ze tří lodí - na Alexandra, Kady na Hypatii, takže jsou zase odděleni. Mezitím začne řádit virus zvaný Fobos. Honí je nepřátelská loď Lincoln a díky Fobosu lidé blouzní. Asi si tu situaci dokážete představit, jako v každé YA knize velení něco tají a hrdinové to vezmou do svých rukou.
Tím moje přiblížení děje končí a vrhnu se na zpracování. Na rozdíl od některých jiných blogerů jsem si zvykla prakticky hned. Bylo to fakt zajímavé, i z designové stránky, ale pořád mám radši klasické zpracování.
Teď vám tu napíšu pár věcí, které mi vadily:
1) Lidé v knize umírají jak na běžícím páse a ty přeslazené konverzace se k tomu nehodí. Furt samé Miluju tě!, Já všechno podělal! Omlouvám se!, Chybíš mi!... Párkrát by mi to nevadilo, ale na můj vkus to tam bylo až moc často.
2) Trošku předvídatelné.
3) Předchozí dva body jsou docela typické pro YA knihy, takže to není nic hrozného. Nejvíc mi vadilo, že možná i díky zpracování jsem žádné postavě vyloženě nefandila. Ale tohle se mi taky občas stává, tak se tím nenechte odradit, Illuminae nemůžu pořád jen chválit.

Ale teď zase pozitiva:
1) Brečela jsem, což je plus, protože to znamená, že knize nechybí emoce.
2) I když jsem napsala, že to bylo trochu předvídatelné, pár momentů mě doslova zaskočilo.
3) Ten slang. Postavy mluví a píšou jako dnešní teenageři a to dodává knize reálnost. A díky Illuminae znám další chatové zkratky.
4) Máte trochu strach, protože se bojíte, že k něčemu takovému v budoucnu může dojít.
5) Díky nákresům atd. si vše dokážete lépe představit.

Já moc na sci-fi nejsem, takže ty negativa berte s rezervou. Jelikož nemám moc s čím porovnávat, už fakt dlouho dumám nad hodnocením. Rozhodla jsem se, že dám takové lepší čtyři hvězdičky, takže 85 %. Pokud máte rádi sci-fi, jděte do ní, a pokud jste jako já a pořád čtete fantasy, taky běžte do ní, budete mít změnu. Na Geminu se velmi těším, ale asi bude všechno jinak.

Poděkování: Illuminae jsem vyhrála v soutěži, kterou každý pátek pořádá CooBoo. Jmenuje se Víkendovka. Odpověď na otázku jsem splácala až o půl desáté večer k velké radosti mojí mamky... Byla jsem výhrou šokovaná jako snad ničím ve svém životě! Mnohokrát vám děkuju, obzvlášť Báře, která mě vybrala. Ani nevíte, jakou jsem měla radost. Nikdy na to nezapomenu. Miluju vaše nakladatelství a vaše knihy, jste super! Ještě jednou, děkuju moc!
Kristýna (bylo mi blbé děkovat pod přezdívkou)

Podívejte se na můj Instagram: @cristi_book_style
Všem, kteří mě sledují, moc děkuju!
Cristine alias Kristýna

Komentáře

Oblíbené příspěvky